Bengt 19 Jag seglade jorden runt
Jag seglade jorden runt innan min
20-årsdag.
Jag fyllde 19. Mina armédagar var över. Jag behövde inte vara våt, kall och eländig, stanna uppe hela natten eller sova under bar himmel längre.
Vad bjuder livet på nu? Jag hade
registrerat mig på Karlshamns sjömansförmedling under våren 1959
och jag var redo för den stora världen, att gå till sjöss. Det
gjorde jag och jag behövde aldrig sova under bar himmel igen.
Lastfartyg kom och lämnade hamnen
varje dag. Skulle förmedlingen någonsin höra av sig? Det gjorde
de, tidigt en lördagmorgon. "Det ligger ett fartyg i hamnen som
behöver en motorelev. Vill du ta det jobbet?"
Vill jag? Ja, ja!
Det blev ett av mina unga livs galnaste
morgnar. Jag sökte upp chefen på bensinstationen där jag arbetade. Jag
pratade snabbt och övertygade honom snart om att låta mig lämna
det jobbet, jag var på väg mot vidare horisonter.
Sedan blixtarrangerade jag för
blodprov och ett doktorsintyg. Nu var jag laglig som sjöman. Jag
hann även med en snabb körning till hamnen för att se skeppet från
avstånd - hon såg större ut än de flesta, uppmuntrande. Min gamla
bil stod snart i ett hörn av bakgården och jag tog en taxi till
båten innan avgången klockan 13.
M/S Guayana under Sandöbron, 1959.
Jag är där.
Fartyget M / S Guyana, byggt 1948 och
registrerat i Sverige, var ett torrlastfartyg på 10 000 ton med ett
besättning på 42. Den båten gick oftast på handeln mellan Europa
och Sydamerika. Så blev det dock inte för mig.
Motorerna startade i Karlshmans hamn. Vi gled ut från
kajen - och jag lämnade min hemort en gång till, den här gången
för den längsta resan hittills, jag återvänder inte förrän ett
helt år.
Den första resan var kort, till
Stockholm dit jag anlände som sjöman!
Av ren slump så var min mor i
Stockholm för en konferens. Hon bjöd mig på middag och ett besök på operan. Det var mitt första hamnbesök, kanske inte
så traditonellt. Jag lärde mig senare om mer vanliga
hamnbesöksupplevelser, utan mor.
Det var dags att lasta svenska
produkter för export, men först ett besök på ett varv för den
årliga kontrollen och bottenmålningen. Det varvet låg nära Umeå, omgivet av nordens enorma mörka skogar. Det var
midsommar och solen må ha gått under horisonten vid midnatt men det
blev aldrig mörkt.
Flera tjejer kom för att besöka
båten under vårt varvsbesök. Några av dem stannade över natten.
En tjej var fast besluten att ligga med hela besättningen innan hon
lämnade igen. Jag vet säkert att hon inte lyckades med det för jag öppnade
inte min dörr den natten.
I torrdocken utförde vi också mycket
eget underhåll. Jag var beordrad att hjälpa till med att
bygga om en dieselmotordriven brandpump längst ner i akterändan intill propelleraxeln.
.
Efter ett par dagar av mitt arbete var det dags att provköra. Den tände inte lätt.
Slutligen bestämde jag mig för att ge mitt bästa. Jag tog en
bra ställning, stödde mig mot ett hörn - och drog i veven med all
min kraft. Motorn startade och kopplade ur startveven. Den svängde
upp i en båge och slog mig i ansiktet strax under mitt vänstra
öga.
Mina glasögon må ha varit
splittersäkra, men de stod inte emot det slaget.
Jag vacklade tillbaka in i
maskinrummet, händerna över mitt ansikte och med blod som rann ner
på framsidan av skjortan. Andremaskinisten tog en titt och nästan svimmade i förskräckelse.
"Det är inget fel med mig,
låt mig bara tvätta mitt ansikte." Sade jag, förmodligen i
chock, då jag insåg att jag fortfarande kunde se.
Tja, glaset har kanske inte varit rent
och nästa morgon hade vänstersidan av mitt ansikte svullnat upp och
börjat blöda igen. Det innebar en resa till sjukhuset för att
stämma blodet, plocka ut många glasskärvor och få
mitt sår rengjort med jod och igensytt med några styng.
Det gjorde ont.
Ärret är fortfarande i mitt ansikte,
men tyngdkraften har flyttat ner det cirka 15 millimeter på ca 60
år.
Flera av mina kamrater från Karlshamn
var i trakterna som sommarelever. Jag mötte upp med barndomsvännen Per. Det var
midsommar och landskapet var fyllt av musik under denna årets
längsta dag.
Jag fick låna en motorcykel från en
av varvsarbetarna. Per och jag gav oss ut för uppleva midsommarglädjen. Vi
stannade till på en Folkets Park. Jag dansade med en vacker tjej och
hamnade nästan i slagsmål med en muskulös bondeson. Fel flicka,
eller åtminstone fel pojkvän för min säkerhet. - "Kvickt nu,
tillbaka på motorcykeln och vidare till nästa plats." Vi
stannade uppe till långt efter soluppgången.
Så småningom flyttades den nymålade
båten till Umeå hamn. Där lastades vi snart ner till
vattenlinjen med tusentals ton svenska pappersprodukter.
Vår sista svenska hamn var Göteborg,
porten till de stora haven, början och sluthamnen för så många
sjöfarande. Jag köpte en ny radio - den stora världen behöver en god radiomottagare!
Denna bärbara radio hade också en inbyggd skivspelare, högst unik för sin tid.
Denna bärbara radio hade också en inbyggd skivspelare, högst unik för sin tid.
Vi lämnade Sverige mitt i natten - ut mot Skarerack och vidare.
Jag stod på däck, helt fascinerad av stadens ljus som blev allt svagare när vi gick ut mot havet hela tiden medan min nya radio spelade några populära skivor om och om igen. Än idag när jag hör den musiken kan jag se mig själv tillbaka på däcket och se ljusen flyta förbi.
Jag stod på däck, helt fascinerad av stadens ljus som blev allt svagare när vi gick ut mot havet hela tiden medan min nya radio spelade några populära skivor om och om igen. Än idag när jag hör den musiken kan jag se mig själv tillbaka på däcket och se ljusen flyta förbi.
Sommarstormar kanske inte är lika
hårda som vinterstormar men - där var min sjösjuka igen, av och på.
Livets förbannelse? Jag har sedan tillbringat åratal till sjöss
och blir fortfarande sjösjuk ibland.
Nu när vi var till sjöss så hade vi
inte mer av det intressanta underhållsarbetet att göra. Maskineriet
var i drift.
"När vi är på havet så gör vi
rengöring" Dvs. maskinrummet och alla närliggande områden
skulle tvättas rena.
Jag tilldelades en havsvattenslang och
en borste för att rengöra toppen av bränsletankarna och rännorna
på sidorna. Det hela låg ca en meter under maskinrumsgolvet. Dag
efter dag blev jag genomsur av en gammal blandning av eldningsolja,
fett och vatten.
Det var efter lunch en lördag och jag hade redan bytt till rena kläder för den fria eftermiddagen, som skulle börja om någon timma.
"Nej, jag kommer inte att gå dit
och bli smutsig igen."
Jag, den lägsta av alla låga var
uppkäftig.
- och etablerade mig som en helt lat
och oduglig person.
Då blev det uppenbart för den Övermaskinist Nilsson att jag inte engagerade mig med den rätta
entusiasmen. En stor fot på rätt ställe knuffade mig mot den
våtaste, kallaste och mest illaluktande platsen alldeles intill ett
par döda råttor.
Övermaskinisten Nilsson talade också
om för mig i hög röst vad jag var värd - inte mycket - och jobbet
var över för det veckoslutet.
Jag funderade över morgonens händelser
resten av dagen. Den övriga maskinpersonalen lade till skrämmande
berättleser om hur mitt framtida liv skulle kunna bli under de närmaste månaderna. Maskinist Nilsson var väl känd
för sitt ganska intoleranta sätt att behandla underordnade.
Vad skulle jag göra? Jag hade minnen
från min armédagar om vad som kan hända med odugliga unga män. På söndagseftermiddagen gick det upp för mig att jag inte kunde
göra situationen mycket värre. Jag svalde hårt, glömde min stolthet
och knackade på övermaskinistens dörr.
Han bemötte mig kallt, lyssnade på min
ursäkt, men sade ingenting när jag lämnade.
Vad hade jag gjort? Jag gick tillbaka
till min hytt med ånger i hjärtat.
Nästa morgon var mina
rengöringsuppgifter begränsade till torrare områden ovanför
golvet, mycket bättre. Några dagar senare lades skiftgången om. Jag
blev beordrad att rapportera som skiftmaskinist på övermaskinistens skift. Jag darrade i knävecken när jag kom ner
i maskinrummet till mitt första skift under honom. Till min
förvåning så bemötte han mig vänligt och började
instruera mig i mina förväntade uppgifter. Nu tog jag mina
första steg på vägen att bli en skeppsmaskinist. Han tog mig under
sina vingar och lärde mig många små knep på hur man bäst kör
och underhåller maskiner, kunskaper som har stått mig väl i många år.
Däcks- och maskinpersonalen arbetade
skift från 4 - 8, två gånger var 24e timme. Antingen började man
när det var mörkt och gick av skiftet i dagsljus eller vice versa.
Jag lärde mig att läsa mätarna, skriva en logg och övervaka
maskinen som gick runt omkring mig. Mina soptunneturer “ovan däck” arrangerade jag så att de sammanföll med soluppgången eller solnedgången.
Det var helt fanstastikt att stå på det öppna däcket med olika
och varierande havsupplevelser runt omkring mig. I maskinrummet såg
det alltid likadant ut, ibland rullar det mer, ibland mindre och
ljuset är alltid i samma gulaktiga färg.
Vi hade två lägvarviga (112 rpm) dieselmotorer och en mängd generatorer, pumpar, fläktar och
annan hjälputrustning.
Bränsleoljan, Bunker C, var den
billigaste och mycket smutsig. Bränslefiltret och
brännoljeseparatorn måste rengöras varje timme. Några gånger blev det en kamp att hålla tillräckligt med rent bränsle i
dagtankarna. Även den minsta extra tid med att ränsa en separator
kunde låta den renade bränslenivån i dagtanken falla farligt nära
det röda märket.
Att kringgå filtren och köra med obehandlat bränsle skulle ha satt igen bränsleinsprutnigsmunstyckena totalt på bara några minuter. Jag lyckades något sätt alltid
hålla mig ett steg före den så skräckfyllda “Low Fuel”
varningen.
Några av mina sjömanskollegor var
riktiga karaktärer.
Kocken hade smakat sin egen mat i
alltför många år och var så rund om magen att han knappast kunde
komma in och ut ur köket. Men han lagade utmärkt mat, alltid
tillgänglig, varm vid måltiden och kall i kylskåpet vid alla
timmar.
Den kalla maten i kylskåpet kunde ibland ha små fotspår på den. De bitarna rörde vi inte.
Kackerlackorna som smugit in i kylskåpet blev så
småningom kalla, rörde sig sakta och var lätta att plocka ut.
Våran steward var kär i kocken men
det verkade som om han blev utkastad oftare än insläppt i kockens
hytt.
Vår skeppsmaskinist led av verkan av
för mycket dryck i alltför många år. Det fanns ingen alkohol att
ha till havs. Det var allvarligt att dricka på jobbet till sjöss så
då var han nykter. Det hindrade honom inte från att spendera hela
tiden när vi var i hamn i en lång kontinuerlig berusning. Dessvärre
åtog han sig också några ganska invecklade bränslepumpreparationer
under en av dessa sessioner.
Den gången gick det inte bra.
Injektorerna sprutade het brännbar olja både här och där när en
av huvudmaskinerna startades. Vi var tvungna att spender några
timmar under halv kraft medan han renoverade en reservpump.
Min hyttkompanjon var en ung man från Finland av
något tvivelaktigt karaktär. Vi var nästan lika stora och mina kläder kunde passa honom. Han
gillade mina kläder och tog dem ett par gånger innan jag kommit till hytten när vi var i hamn. Jag var försiktig med att låsa min lådor
eller så hade jag hade inga civila kläder för landbesök.
Han visade sig vara snabb att dra sin
kniv var vi än var. Vi var alla överens om att han var gott
sällskap på de mer riskfyllda platserna. Jag såg polisen anlända
vid två tillfällen men vi hann försvinna i tid. Ingen av oss såg
något polishäkte från insidan.
Vår första långa resa, utan
landfall, var tre veckor lång, från Sverige till Rio de Janeiro,
Brasilien.
Rio, föremål för många drömmar.
Det var en helt ny värld för mig. Vi
hade våra radioapparater inställda på brasilianska stationer långt
innan vi kom fram så våra öron var väl anpassade till
Samba-musiken.
Vi var ankrade på redden för att byta
passagerare. Vi hade 12 reguljära passagerarhytter, obligatoriska på
lastfartyg i dessa dagar. Till stan fick vi åka med hjälp av en
transporbåt. Det var en hamnarbetarestrejk i Rio de Janeiro den
veckan så besöket drogs ut några dagar.
Trafiken i Rio var absolut utan någon
ordning. De gamla, illaluktande och otroligt buckliga bilarna körde
överallt. Alla flata ytor som kunde bära ett hjul användes. Om det
var för många bilar på ena sida av gatan så lunde man alltid köra
på den andra. Varför låta så mycket perfekta trottoarer vara
underutnyttjade? Det finns plats för en bil där också. Fotgängarna rörde sig med största försiktighet.
Nästa hamnbesök var Santos, Brasilien som vi
nådde efter en kort 24 timmars resa. Det var den absoluta motsatsen
till Rio de Janeiro, bara en annan stor industristad. Santos är närmaste hamnen till Sao Paulo, bara 90 km norrut, då världens
största stad med ca 12 miljoner innevånare.
Vi var där för att lossa papper och
ta in en ny last av majs.
Ena sidan av hamnen var helt innesluten av sädessilos. Det verkade inte finnas något sätt för fotgängare att lämna
området. Lastbilsportarna var mycket smala och fullt upptagna av
enorma lastbilar.
Det fanns andra vägar ut. Många byggnader
hade en bar med två dörrar, en på hamnsidanoch en på stadssidan.
Några av dessa barer var inte bara barer som serverar sprit, de var
också bordellos.
När man kom in blev man mottagen av en
värdinna som såg till att man fick sin första drink - gratis. Sedan
uppmuntrades vi att titta runt och välja en favoritflicka. De
var alla introducerade som "berömda att kunna allt” Som
läsaren väl kan förstå, vid detta laget så blev det svårt för
många att bara passera igenom. Etablissemanget var väl inte det
bästa. De som hade valt vilken tjej och vilken sexakt som de
föredrog kunde nu fortsätta i något av de många bås längs med
väggarna i det stora rummet. De hade inga dörrar, bara en gardin
som skydd mot insyn.
Vissa av oss betalade ett pris för dessa och
andra konjugala besök under vår tid tillsammans. Flera besättningsmedlemmar ådrog sig en souvenirsjukdom, oftast gonorré. De var tvungna
att se Förste styrman när symptomen visade sig några
dager efter sista hamnbesöket. Han hade hand om penicillinförrådet
och var auktoriserad att administrera "sju dagars kuren" med en
tjock och smärtsam injektionsnål.
Montevideo, Uruguay, en nästan
europeisk stad av falnad glans.
Vraket av det tyska fickslagskeppet
Admiral Graf Spee var fortfarande i hamnen. Den sänktes av sitt eget
besättning i december 1939.
Det
utbrända skrovet låg forfarande halvsjunket i hamnen. Lite trivia, det tog ytterligare 20 år innan det slutligen
skrotades.
Vi såg en annan påminnelse om WW2,
vraket av en B-17 Flying Fortress bomber från 379:e bombgruppen.
Det låg fortfarande på en sandbank i hamnen och hade varit där
sedan 1942.
Detta var den plats där mina framtrida
sjöfartsäventyr kunde ha kommit till ända, för evigt.
Jag var tilldelad att slipa ventilerna
på en livbåtsmotor. Det var ett bra jobb, jag fick vara utomhus på däcket ett
par dagar . Efter det motorn var
sammansatt igen så var det dags för en provkörning.
Detta kombinerades med en "all
hands" livbåtsträning. Livbåten sjösattes och vi
klättrade ned med hjälp av repstegar. Motorn startade vid första försöket och gick jämnt och fint den här gången. Jag
måste ha lärt mig något om hur man får ventilerna täta efter min
brandpumpsäventyr i Sverige. Den här gången fick jag komplimanger
om mitt goda arbete från övermaskinisten Nilsson..
Vi gjorde en stor runda runt omkring
pansarbåtens skrov men kunde inte komma riktigt nära
flygplansvraket. Vi körde i bottnen ett par gånger innan vi gav
upp.
Besättningen återvände genom att
klättra uppför repstegarna. Jag och en matros var kvar i livbåten
för att rulla upp alla rep ordentligt efterhand som livbåten lyftes
tillbaka till sin dyvert.
Vi använde två vinschar på fördeck.
Operatörerna kunde inte se oss och fick instruktioner med handsignaler.
Inte bra.
Halvvägs upp så blev det ett
missförstånd. En av vinschoperatörerna släppte lös sin kabel. Den ena
änden av livbåten föll ner livbåten blev hängandes i luften från
bara en lina. Vi var två i båten då, den andre mannen lyckades hoppa ur och blev stående på repstegen vid sidan av skrovet.
Jag var för långt ut och hade inte
något alternativ, jag blev hängandes i ett rep, ca 15 meter över
vatttnet. Jag funderade på att släppa repet, falla i vattnet och
simma iväg. Det var inte en bra idé.
Det var ett klokt beslut att stanna
eftersom allt löst i livbåten föll ur, årorna, dricksvattentanken
och en myriad av andra lösa föremål. Alla på däck bevittnade det
och hur livbåten långsamt gled ner på sin enda lina landade över alla det lösa grejorna i vattnet.
Jag hängde i min lina och kunde inget
annat göra. Jag klättrade snart upp, tack snälla svenska armén
för att ha givit mig nog arm och handstyrka för det, och var snart
på däck igen, ordentligt omskakad. Alla var överens om att det inte hade gått väl för mig om
jag fallit i vattnet.
Allt slutade väl och vi lyfte upp
livbåten, fortfarande fäst vid de lösa wirarrna, och alla lösa
föremål ut ur vattnet. Min chef, övermaskinisten, gick till sin
hytt och kom tillbaka med en flaska Cognac.
"Ha en drink, detta gjorde du bra."
"Ha en drink, detta gjorde du bra."
Nästa stopp var på andra sidan av La
Plata flodsdeltat i Buenos Aires, Argentina.
Var vi i civilisationen igen? Nästan.
Cigaretter var högt beskattade och vi kunde sälja våra tullfria
cigaretter till bra priser. Eller, lite mer i detalj, man kunde
betala för sig i baren med cigaretter.
Det fungerade bra till den
eftermiddagen när hamnpolisen stoppade oss. Officeren som hade tagit
in oss i vaktkuren skramlade hotande med sin kulsprutegevär - vi höll
upp våra händer - och cigaretterna föll på golvet.
Han kom närmare, sparkade
cigaretterna under en bänk och sade:
"Ni är under arrest för smuggling".
"Ni är under arrest för smuggling".
Vi fick identifiera oss, blev
fotograferade och tillsagda att aldrig smuggla tobak igen - "men om du
gör det måste du lämna en limpa här."
Han behöll alla cigarettlimporna som
låg under bänken. Vi var tvungna att betala för dryckerna med våra
egna pengar den natten. Jag blev också kär i en av barflickorna i
Buenos Aires, men det är för en annan berättelse.
Vi hade redan blivit informerade att
vår båt var chartrad för några månader och vi skulle komma
tillbaka till Sverige efter att ha seglat runt Cap of Good Hope,
Afrika. Flygresor var fortfarande dyra och vi blev uppmuntrade att inte
mönstra av och flyga hem på rederiets bekostnad. Jag skrev på att
stanna för vår uppkommande jordenrunt segling.
Vi passerade Panamakanalen. Det blev en
besvikelse för mig, jag var på skift och såg bara några ljus på
natten, sedan var vi i Stilla havet.
Nästa stopp var Japan. Kulturschocken
var total. Jag gick till ett Japansk famijebadhus med några av mina
seglarkollegor. Där blev vi skrubbades ordentligt och väl rengjorda före
doppet i det stora träkaret. Vi var inte ensamma, där var även
japanska familjer, alla nakna.
En annan kväll tillbringade vi på en
restaurang, betjänade av kimono-klädda unga damer som fyllde på
våra sake flaskor i ett kör. Vi blev ordentilg onyktra och var
tvungna att spendera några av våra hårt intjänade pengar på en
taxi tillbaka till hamnen.
Vi stannade till för bunkring i
Singapore innan vi seglade genom Malacca strait. Vi lämnade omkring midnatt och var snart i ganska hård sjö. Alla
luftventilerna på bränsletankarna hade varit öppna när vi tog in
olja. De var inte alla stängda när jag lämnade min hytt för att
gå på skift klockan 03:45. Tankarna hade spottat bränsle och luft
på däck hela natten. Däcket var väl smort med olja.
Jag tog några steg på däck - föll -
och började glida mot relingen. Jag föll inte av däcket, jag spridde
armarna och benen och stoppade vid relingen. Jag kröp vidare på
alla fyra, väl inpyrd med bränsleolja.
Styrmannen blev chockad när han såg
mig, det kommer snart att vara många fler som går över däck i
mörkret. Han tände alla tillgängliga ljus och ringde upp
besättningsutrymmet med intercom. I dåligt väder bukade vi ha ett
guiderep över däck. Det repet var snart uppe och ingen annan slog omkull i oljan den natten. Jag fick dock gå tillbaka och byta kläder innan jag gick på mitt 04:00 skift.
Det var ett skrämmande äventyr. Jag har
fortfarande mardrömmar om hur jag glider nerför däcket mot det
svarta havet bortom.
En observation om segling i Indiska
oceanen. Det är varmt. Bara några få av besättningens hytter hade
luftkonditionering. Jag sov på en madrass under en tunn filt på däck
många nätter. Den stjärnrika himmeln söder om ekvatorn var helt
ny för mig. En av maskinisterna hade en stjärnkarta och lärde oss, nybörjare, att känna igen stjärnkonstellationerna på södra halvklotet.
Det var varmt i maskinrummet, så hett att vi var tvungna att vara försiktiga. 40 C runt motorerna, med några få platser långt över 50 C. Sådana temperaturer var inte att leka med. "Drick mycket limejuice och ät dina salttabletter", det är råd som har tjänat sjömän bra i 150 år.
Det var varmt i maskinrummet, så hett att vi var tvungna att vara försiktiga. 40 C runt motorerna, med några få platser långt över 50 C. Sådana temperaturer var inte att leka med. "Drick mycket limejuice och ät dina salttabletter", det är råd som har tjänat sjömän bra i 150 år.
Nästa stopp var Bombay i Indien, Bombay nu Mumbai.
Smutsen, lukterna och det allmänna
gatulivet var helt överväldigande för mig, en svensk tonåring.
Vi var tre tillsammans i stan. På en gata såg vi en barberare med sin pall. Vi kom överens om att det här var en
bra stund att få håret klippt. Jag var först.
"Sätt dig."
Frisören öppnade sin låda med
verktyg, gick klipp, klipp, klipp och mitt hår var färdigt.
“Nu skall jag bara raka dig runt
öronen och nacken.”
Då hände det; - frisören rakade mig med säkra drag och - gjorde ett
snabbt svep med rakkniven tills klingan rörde mitt adamsapple:
"Betala nu."
Det gjorde jag. Mina sjöfarande kollegor förlorade all smak för några flera barberaräventyr, de
återände till båten lika oklippta som när de lämnat..
Förklaringen var enkel nog. Hade jag
tagit tre steg bort från barberarens pall skulle jag ha försvunnit i mängden. Nuförtiden föredrar jag frisörer som klipper i ett
rum.
Vi passerade Cape of Good Hope och gick
sedan in i Kapstaden, Sydafrika. Visst är staden vacker. Vi åkte
upp till Table Mountain med linbanan. Någon timma senare så vände
vinden och ett tryckt plakat kom upp: "Linbanan är stängd
för dagen." (!)
Den skulle inte öppna tillbaka till
staden förrän nästa dag. - Fast linbanan startade igen inom 20
minuter.
Apartheid var i full gång i Sydafrika
då. Svarta behandlades absolut inte bra, även i våra oerfarna
ögon.
En hamnarbetare kom i vägen för en
tung, svängande, last. Han bröt armen och bitar av vitt ben stack
ut genom huden nära handleden. Han skrek i smärta med sina lungors
fulla styrka.
En tom plattform skickades ner. Där
lades han ner med blodet rinnande från armen. Kranen lyfte stuvaren och
satte ner honom på kajen. En vit man kom upp och lyfte den svarte
hamnarbetaren upprätt med ett ordentilgt grepp i den goda armen.
Sedan sparkade den vita chefen den
svarta mannen hårt i baken och drev honom mot utgången. Det sista
jag såg från däck var att han gick bortåt, droppande
blod ner på benet, över hans sko och på marken bakom honom.
Jag kunde inte tro mina ögon, Jag kunde inte påverka något. - Att låta en
allvarligt skadad man bara gå iväg, blödande och med tårar av
smärta.
Apartheid. Brist på medkänsla? Brist
på mänskliga känslor?
Det tog ett par veckor att segla upp
Afrikas västkust. Den lokala musiken på min lilla radio var
verkligen annorlunda. Inte mycket västerländsk musik här. Vädret
var relativt lugnt med lagom temperatur och vi njöt av vår fritid
på däck.
När vi var i tropiska vatten hade vi
en temporär pool byggd av plankor med presenningsväggar. Den
fylldes med havsvatten varje morgon och tömdes
igen varje kväll. Den stora volymen av vatten kunde skvalpa över i
blåsigt väder och bli en fara för alla på däck.
Där bröt jag min fot.
Jag gjorde ett strängt förbjudet tre
meters hopp ner poolen från övre däck i blåsigt väder. Båten
rullad så hårt att poolen var inte rakt under mig längre när jag
kom ner Jag nästan missade och gled ner på insidan av
poolen. Skinnet på utsidan av mitt vänstra ben revs upp och blödde
lite, men ännu värre, jag kunde inte gå. Det tog en stund men sedan
gick det upp för mig at något hade hänt med min fot. Smärtan kom.
Jag blev förflyttad till min säng med
smärtstillande medel från båtens medicinkabinett. Det blev ett par
mycket obehagliga dagar i den mycket heta hytten inna vi kom i hamn
för att bunkra i Las Palmas, Kanarieöarna.
Där behandlade en ung brittisk doktor
på sjömanslasarettet "den dumma svenske sjömanen" precis
rätt.
"Det är inget fel med min fot."
Röntgenmaskinen var gammal, så gammal
att jag misstänkte att den fortfarande hade Dr. Röntgens signatur
någonstans. Den gick av med med en rungande smäll och min
bild var tagen.
Då kom jag ihåg, röntgenstrålning
är farlig, man kan bli steriliserad. Då meddelade jag läkaren i en lugn (?) röst:
"Du har gjort mig steril, nu kan jag aldrig få några barn, tack vare dig och ditt tortyrredskap.."
"Du har gjort mig steril, nu kan jag aldrig få några barn, tack vare dig och ditt tortyrredskap.."
Det tyckes inte ha skrämt honom. Några minuter senare så fick jag se en fortfarande våt,
nyframkallad röntgenplåt. Doktorn pekade på några skuggor inte
tycktes hänga tillsammans.
"Det är inte en röntgenplåt av min
fot, det är någon annans, det finns inga brutna ben i min fot."
Tja, som du kanske förstår, jag gjorde inga nya vänner under detta lasarettbesöket.
Vad blev "Ung brittiska doktors
hämnd på dum svensk sjöman"?
En stark och hållbar gipsning. Jag
lämnade med gips långt över midjan. Med den kunde jag inte
röra ena benet alls. Mina besättningsvänner som hade tillbringat
sin väntetid med att dricka spanska Cervezas, fick en skrattparoxym när
de såg mig. Men - hur kommer vi tillbaka till båten? "Vi kan inte få in dig i en taxi som du ser ut."
De kom snart tillbaka med en förare
som körde en liten Peugeot pickup truck. Jag blev upplagd på flaket. Mitt huvud nära förarens så vi kunde prata genom det öppna
bakrutan.
Eftersom jag vet allt som finns att
veta om bilar så talade jag om för ägaren vilken
dåligt konstruerad fransk bil av låg kvalitet han körde ... Han
kunde inte nå mig medan han körde men det blev annorlunda med det
när vi kom fram till kajen.
Jag blev kvickt räddad från den ilske
spanske chauffören och praktiskt taget kastad uppför landgången.
Ombord stod den förnämnda mästarmekanikern. Han var i sitt vanliga tillstånd när vi var i hamn, full som en alika.
"Nej, inte kan du röra dig med
den gipsningen, låt mig ta av den."
Det var några problem med de orden.
Visst, delvis hade han rätt, gipset var löjligt stort för mina
brutna ben i foten, men ändå - han var full, vad kunde han göra?
Som en sann mästarmekaniker /
snickare kom han snart tillbaka med en cirkelsåg. Han surrade med den ett par gånger
och - efter att ha bekräftat att mina kollegor höll mig ordentligt fast, så
fortsatte han att såga av all den extra gipsen från strax under mitt
knä upp och runt min höft.
Inte en droppe blod spilldes.
Jag lugnade ner mig över natten efter
det mina diverse smärtlindrande läkemedel slutat verka.
Jag brukar normalt inte argumentera så intensivt med varken läkare
eller bilförare.
För resten av resan tillbaka till
Sverige var jag i “gnistens”. radiooperatörens, hytt och tränade på att skriva, skicka och lyssna på Morse-kod på skeppsradion. Jag kan fortfarande lite Morse-kod.
Nu var alla hyggliga mot mig och jag tror att jag blev något av maskinbesättningens
favorit. Jag saknade min egen fria rörlighet och var förmodligen
något påverkad av de smärtstillande medel som vår skeppsläkare
gav mig.
Jag blev aldrig kvarlämnad ombord vid något hamnbesök. Jag vägde bara ca 56 kg och det fanns många starka armar som kunde lyfta mig över trösklar och andra hinder om det behövdes. I detta tillstånd besökte jag flera barer och bordeller i Belgien, Holland och Tyskland innan vi återankom till Göteborg, 11 månader och 26 dagar efter avresan.
Jag blev aldrig kvarlämnad ombord vid något hamnbesök. Jag vägde bara ca 56 kg och det fanns många starka armar som kunde lyfta mig över trösklar och andra hinder om det behövdes. I detta tillstånd besökte jag flera barer och bordeller i Belgien, Holland och Tyskland innan vi återankom till Göteborg, 11 månader och 26 dagar efter avresan.
Mina sjöfarande dagar var över för
denna gången.
Nu var det också klart bekräftat i mitt sinne att jag var den dummaste och mest oinformerade personen på jorden. Jag hade sett och upplevt så mycket men jag visste och förstod ingenting.
Nu var det också klart bekräftat i mitt sinne att jag var den dummaste och mest oinformerade personen på jorden. Jag hade sett och upplevt så mycket men jag visste och förstod ingenting.
Mina många mekaniska och andra livserfarenheter som jag fått under mitt år kom dock till god nytta senare. Jag reste hem till mor, men lämnade snart för en universitetsutbildning och en maskinteknisk examen.
Sedan dess har jag rest runt klotet
några gånger till och arbetat i längre eller kortare perioder i 28
länder. Kanske var det bra att lära och uppleva ...
(Om bilderna: Några är mina egna, och
några är stulna bilder från Internet.)
Toronto maj 2017
I min nästa blog är jag lite äldre, 26, och flyttade till Kanada.
http://attvaxaupp.blogspot.ca/2017/05/bengt-26-to-canada.html
I min nästa blog är jag lite äldre, 26, och flyttade till Kanada.
http://attvaxaupp.blogspot.ca/2017/05/bengt-26-to-canada.html
Comments
Post a Comment